Monday, January 7, 2013

פתרון לקידוד פורמט ProRes על מערכות ווינדוז

מערכות פוסט מבוססות מאק נהפכו לאפילו פחות נחוצות. אם עד עכשיו היתה סיבה להחזיק מאק בסטודיו רק כדי לקודד קבצי Apple ProRes אז עכשיו גם המשימה ה(עד עכשיו אקסקלוסיבית) הזו גם נלקחה מהם.

הכירו את תוכנת AnotherGUI. אמנם האתר שלה נראה שעוצב בשנות השמונים, וגם התוכנה עצמה לא בולטת בממשק מרהיב, אבל היא עושה את העבודה. בגדול, התוכנה יודעת לעשות כל מה שFFmpeg (או האחות היותר מקצועית שלה FFmbc) יודעת לעשות.
למי שלא מכיר, FFmpeg זה רכיב תוכנה שנמצא בהרבה תוכנות המרת וניגון הקבצים המוכרות והגדולות, כמו VLC, Rhozet, Sorenson ועוד. זו ספרייה שמכילה דקודרים ואנקודרים (codecs) שיודעים לנגן ולקודד את רוב פורמטי הוידאו הנפוצים פחות או יותר, כולל את אלו שנמצאים בשוק הפוסט המקצועי - ProRes ו DNxHD. עד כאן, יתרונות התוכנה ברורים. אבל, יש לה כמה חסרונות. הראשון והבולט מכולם הוא שאין לה GUI (ממשק משתמש) העבודה עם התוכנה היא מתוך שורת פקודה (cmd, console). עוד חסרון הוא חוסר היציבות שלה. אמנם בגרסאות ישנות היא תעבוד בסדר, אבל כדי לעבוד עם הפורמטים החדשים צריך להוריד גרסאות בטא ואפילו אלפא, שבהן חוסר היציבות מאד מורגש. יחד עם FFmpeg נמצאים GStreamer, FFDshow, AVISynth, MEncoder ועוד, כספריות אודיו/וידאו שעליהם מבוססות תוכנות המרה שונות. בדרך כלל תוכנות ההמרה משתמשות בכמה ספריות במקביל, כל אחת לביצוע קידודים שונים על מערכות הפעלה שונות.
כאן נכנסת AnotherGUI לתמונה. התוכנה הזו מספקת את הממשק החסר של FFmpeg. ההבדל בין AnotherGUI לבין תוכנות ההמרה האחרות שמשתמשות בFFmpeg, הוא שלזו יש פריסטים (presets) לפורמטים מוכרים בשוק הפוסט והיא מוכוונת מערכות עריכה. לדוגמא, פרופיל ProRes נמצא בתוך משפחת קידודי FinalCut. תחת משפחת Avid נמצאים כל טעמי DNxHD.
עוד אנקדוטה מעניינת על ProRes היא שהשמועות בתעשיית התוכנה אומרות שאפל היא חברה נוראית לעבוד מולה. לחברות התוכנה נראה שאפל עושה הכל כדי למסור את רכיבי התוכנה באיחור וגם אז, זו משימה מאד מורכבת לעבוד איתם. האנשים שמאחורי FFmpeg, כולם מתנדבים שתורמים מזמנם החופשי לפרוייקט בקוד פתוח הזה, מצאו דרך לקודד לProRes למרות אפל ולא בעזרתה.
FFmbc הוא פרוייקט עצמאי לFFmpeg ותומך בכמה פורמטים נוספים מתחום הברודקאסט. FFmbc תומכת בפורמטים של שרתי שידור, מצלמות מקצועיות ופורמטים של סטרימינג מקצועי. וכן, גם היא מופצת בחינם. לסיכום. AnotherGUI היא תוכנה אטרקטיבית במיוחד בשוק הפוסט ולדעתי האישית, עוד מסמר בארון של מחשבי מאק בשוק הפוסט.
כלי זה, יחד עם כלים כמו MPEG StremClip, Handbreak ועוד, כולם חינמים ובקוד פתוח, עוזרים להפוך את המקצוע לנגיש וזמין יותר לכל.

No comments: