Friday, June 24, 2011

Color Space for Dummies

חלק שמעו את המושג הזה, לחלק אין מושג על מה מדובר.
אז מה זה Color Space?
בקצרה: RGB, XYZ, sRGB, REC709, CMYK כל אלו ועוד הם קולור ספייס.
מי שעבר עם RED, Alexa או פילם מכיר גם LOG ו LIN. אלו לא בדיוק קולור ספייס, אלו שמות כללים יותר הקשורים לקולור ספייס אבל בעיקר לתפיסה או ראיית צבע בצורות שונות.

קשה להסביר מה כל אלו בלי להכנס לגראפים, פארבולות, נוסחאות מתמטיות, דיאגרמות, תאוריות באופטיקה וצבע, פיזיקה, ושאר ממבו ג'אמבו מדעי, שגם אני ממש לא מתיימר להבין את כולן. אבל אני יכול לתת הסבר מתומצת איך קולור ספייס רלוונטי לסביבת הפוסט לוידאו ובעיקר לפילם.

קבצי וידאו, תוכנות וציוד מקצועי בסביבת פוסט (ולא רק) משתמשים בהגדרות צבע מכל מני סיבות.
מסכי מחשב עובדים ב"פלטות צבעים" שמתבססות על וריאנטים של RGB. מכשירי וידאו כגון מוניטורים וVTR משתמשים בפלטות צבעים אחרות (‘Y Cb Cr’, ‘Y Pb Pr’). תפקידו של כרטיס הוידאו (Black Magic, AJA, Matrox וכו') הוא להמיר בין שתי פלטות הצבעים, הקולור ספייסים האלו. (ההסבר לא מדוייק מדעית, הוא רק להמחשה).

קולור ספייס הוא בעצם תיאור של פלטת הצבעים, המנעד (טווח דינאמי) והגאמא שהיא מכילה בתוכה. הוא עוזר להגדיר את חישוב כמות הקרומה (צבעים) והלומה (בהירות?) של קבצים, תוכנות ומכשירים (VTR, מצלמות, מקרנים, כרטיסי וידאו, מוניטורים, אמצעי כיול, סורקים) בסביבת וידאו מקצועית.

חשוב לדעת, ובעזרת הידע לשמור על פלטות הצבעים האלו בכדי לשמור על אמיתות הצבע בתהליכי הפוסט השונים. יש שיטות שונות להמרה מקולור ספייס אחד לאחר. בפוסטים הבאים אני יעבור על מושגים כמו LUT, Mesh ומטריצות.

*מהנסיון שלי בסביבת טלוויזיה, בישראל, לאף אחד לא אכפת מאמיתות הצבע, וחבל. גם בסביבת הקולנוע, רוב ההפקות נותנות לגרמנים/הונגרים/אנגלים לדאוג לזה. במקרים רבים נעשות טעויות כבר בתחילת הדרך והמוצר הסופי נראה פחות טוב. חבל.

No comments: