Monday, July 9, 2012

DCP עשה זאת בעצמך


בפוסט הזה אנסה להסביר על התהליך של ייצור חבילות לקולנוע דיגיטאלי בעזרת תוכנות חינמיות. התהליך דורש ידע מקדים בהליכי עבודה של פוסט פרודאקשן, סטנדרטים ופורמטים שונים.
קודם כל נסביר מהי חבילת קולנוע דיגיטאלי. DCP, או Digital Cinema Package זוהי תיקייה המכילה בתוכה קבצי וידאו, אודיו ומטה דאטא, ששרתי קולנוע, כאלו הנמצאים בבתי קולנוע דיגיטאלים יודעים לקרוא ולהציג.
DCP תקני מורכב מרצף (sequence) של קבצי JPEG200 עטופים ב MXF, קבצי האודיו הם WAV שגם כן עטופים ב MXF, בנוסף אליהם קובץ רשימת ניגון בפורמט XML, קובץ רשימת קבצים בפורמט XML וקובץ המזהה את הכונן שמאחסן את הקבצים.
השלב הראשון והחשוב מכולם ביצירת DCP הוא זיהוי ואפיון חומרי הגלם שאיתם נתחיל את התהליך. השלבים שיבואו אחרי הם ידועים מראש (פחות או יותר) וכמעט שלא משתנים מפרוייקט לפרוייקט. הקובץ ההתחלתי יכול להיות קובץ וידאו כלשהו (QuickTime, AVI...) עם תמונה וסאונד ביחד או בנפרד, הוא יכול להיות רצף של קבצי תמונה עם סאונד בנפרד, הוא יכול להיות קלטת HD או SD או בכל מדיום אחר. הכרחי לדעת בתחילת התהליך את מאפייני חומרי הגלם כדי שנוכל להשתמש בפרמטרים אלו בהמשך הדרך.

בגדול, התהליך הוא כזה:

- זיהוי מאפייני חומרי הגלם - גאמוט, פלטת צבעים, גודל, פרופוציה ופריימים לשנייה.
- המרת הוידאו לרצף של קבצי TIFF, המרת הקול לקבצי WAV.
- המרת הTIFFים לרצף של JPEG2000, התאמת הצבעוניות, עיטוף החומרים בMXF,
- ייצור DCP
- העתקה לדיסק נייד
- בדיקה


במדריך זה נשתמש בתוכנה החינמית OpenDCP, למיטב ידיעתי זו התוכנה היחידה שמוצעת בחינם, ויש בה יכולות שלא נמצאות בכל התוכנות המסחריות. מה שאין בתוכנה זה האפשרות להצפין את הDCP. ההצפנה היא קריטית לסרטים מסחריים ולאולפנים הגדולים. לסרטים עצמאיים אין לה כמעט אף פעם חשיבות.
שלב 1 - זיהוי חמרי הגלם.
אנחנו חייבים לדעת את מאפייני פלטת הצבעים והגאמוט (סוג של מנעד) של חומרי הוידאו הקיימים, בכדי שנוכל לשנות אותם בצורה מדוייקת לאלו של הDCP. רוב מצלמות ומערכות העריכה המודרניות יודעות לעבוד גם בHD. פלטת הצבע או הגאמוט של HD נקראת REC709. אם ידוע לנו שלאורך כל תהליף הפוסט (דגימה, עריכה, אנימציה, אפקטים...) עבדנו ב REC709 אז אנחנו בסדר. אם אנחנו לא בטוחים מה יש לנו ביד, יש כמה דרכים לנסות לברר. חלקן טכניות ומדידות, וחלקן ע"י תשאול המעורבים בהפקת הסרט. לצורך ההסבר כאן נניח שאנחנו בתסריט הנפוץ ביותר - REC709.

שלב 2 - המרה לTIFF
בשלב זה צריך לשים לב לכמה דברים, העיקריים הם מספר הפריימים לשנייה (FPS) וגודל הפרים. הסטנדארט של קולנוע דיגיטאלי הוא 24 FPS וגודל פריים של 2K. בשרתי קולנוע מסויימים אפשר לנגן גם סטנדרטים אחרים (24-60 פריימים לשנייה, 4K, HD ועוד) אבל אנחנו נלך על התסריט הנפוץ יותר של 2K@24FPS. ניתן לעשות את שלושת ההמרות - המרה ל TIFF, שינוי פריימים לשנייה והתאמת גודל הפריים, בהליך אחד. ניתן לפצל כל שלב בהמרה לכלי יעודי. בשוק קיימות המון תוכנות להמרת קבצים. אחת התוכנות הטובות יותר היא MPEG StremClip החינמית. אפשרות נוספת היא לבצע את ההמרה ישירות בתוכנת העריכה/אפקטים.

שלב 3 - המרה ל JPEG2000, שינוי פלטת הצבע ל XYZ ואריזת החבילה.
השלב הזה מתואר במדריכי התוכנה ובפורומים של OpenDCP. בהנחה וכל השלבים הקודמים נעשו בתשומת לב וצלחו, השלב של יצירת החבילה עצמה הוא די פשוט. מומלץ לעבוד עם הגדרות ברירת המחדל של התוכנה. לרוב הם יעבדו.
יש בתוכנה אפשרות להוסיף ערוצי תרגום והיא אפילו מאפשרת סגירה של סרטים סטראוסקופים. יש בתוכנה עוד מספר פונקציות מתקדמות, אבל לא נדון בהם כעת.

שלב 4 - העתקת הסרט לכונן
בסוף הליך יצירת החבילה הדיגיטאלית נקבל בעצם תיקייה המכילה את כל חלקי החבילה. שרתי הקולנוע מצפים לקבל דיסק שבו נמצאת תיקייה אחת בלבד בראש (Top level) הדיסק. בנוסף, מכיוון שרוב השרתים מבוססים לינוקס, הם ייצפו שמערכת הקבצים (File System) של הדיסק תהיה בפורמט EXT3. אין דרך קלה לפרמט ולכתוב את הFS הזה בווינדוז. הדרך הכי פשוטה היא להתקין לינוקס, אובונטו החינמית למשל, ולצלול לתוך ההגדרות.

שלב 5 - בדיקה
הדרך היחידה לבדוק תקינות של חבילה דיגיטאלית, היא באולם קולנוע. רק שרת קולנוע מקצועי שמחובר למקרן קולנוע מקצועי יתנו אינדיקציה לתקינות של DCP. יש תוכנות שמנגנות DCP של מחשב (1, 2), אבל הן לא מבטיחות בצורה מלאה את תקינות החבילה. פלטת הצבעים XYZ היא בעלת טווח דינאמי גדול מזה של כל סטנדרט וידאו, היא כל כך רחבה עד כדי שמסך מחשב או מוניטור וידאו "רגיל" לא מסוגלים להציג אותה בצורה נכונה.

סיכום
קולנוע דיגיטאלי הוא עסק לא פשוט. לא דיברנו בפוסט הזה על ניהול צבע, אמצאי אחסון מהיר, מוניטורים, עבודה עם קבצי מצלמה שונים ומשונים ועוד. ובכל זאת, יש לקולנוען הביתי והפחות ביתי מספר אפשרויות להפיץ סרטים לפסטיבלים וסינמטקים באיכות מדהימה, תאימות מקסימלית ובזול.
ניתן לפנות אלי במייל לייעוץ ופירוט מעמיק יותר של הליכי עבודה פחות שגרתיים.

No comments: