Monday, November 14, 2011

איך להוציא את המקסימום מאלקסה

אם צילמתם באלקסה ולא בLogC אז ממש חבל. למעשה זרקתם ים של אינפורמציה שאנשי הפוסט היו צריכים/רוצים ופספסתם את כל הפוטנציאל של המצלמה המעולה הזו.
בין אם צילמתם בRAW או בProRes (או DNxHD בפירמוור האחרון) ניתן לבחור במצלמה עקומת גמא בשם LogC. לא ניכנס בפוסט הזה להגדרה המדוייקת של מה זה LogC, בגדול נגיד שזו צורה של קידוד שהופכת את הקובץ לעשיר יותר לעיבוד ע"י המחשב.
המדריך הבא יעבור על השלבים של איך להוציא את המקסימום מהמצלמה שלכם (בטח של חברת השכרת הציוד אבל נגיד...) ואיך לנצל את האינפורמציה הזו בשלבי הפוסט.
הרוב מתחיל ונגמר בכלי שחברת Arri נתנה למשתמשים שלה. חברת RED למשל לא נותנת כזה כלי, מה שהופך את העבודה אם המצלמה הזו לתהליך של ניסוי וטעייה או לחלופין, למי שלא בא להסתבך, לוויתור על הקידוד הלוגריתמי היעיל.
הכלי נקרא Arri LUT Generator (על מה זה LUT ניתן לקרוא בפוסט הזה).
הכלי היעיל הזה מאפשר כמה פונקציות:
  • ייצור LUT לשימוש בסט: אם נעשה שימוש במוניטור מכוייל בסט, ניתן לדמות עליו איך ייראו החומרים בחדר העריכה (או בבית או בקולנוע) כבר בסט הצילומים. LUT זה נועד כדי לעזור לכוון תאורה והגדרות שונות במצלמה כמו צמצם, עדשה, פילטרים ועוד.
  • ייצור LUT לדייליז: דייליז, בין השאר, הוא שם לתהליך של המרת חומרים מצולמים לצורך עבודה במערכת עריכה. בעזרת שימוש ב LUT, ניתן להמיר את צבעוניות חומרי הגלם (בעזרת כלי נוסף) כך שיראו "נכון" כבר בשלב עריכת ה Off Line.
  • ייצור LUT לשלב הפוסט פרודקשן: עבודה על חומרים לוגריתמים בשלב תיקוני הצבע מתעלה בהרבה על עבודה בחומרים במרחב גמא של וידאו.
  • ייצור LUT קריאייטיבי: ניתן בעזרת הכלי ליצור טיוטה או מניפולציית צבע ראשונית שאותה ניתן להעביר למערכות פוסט שונות להמשך עבודה.
עכשיו נעבור שלב שלב בחלונות הכלי כדי ללמוד על מה כל חלק אחראי.
  • חלון ה Camera Source. בחלון זה מכניסים את ההגדרות שהשתמשנו במצלמה. סוג המצלמה, גרסאת קושחה (Firmware), עקומת הגמא וטווח הצבעים. אידיאלית, ההגדרות יהיו כמו בחלון למעלה.
  • החלון השני Conversion Parameter: פה נבחר לאיזה פלטת צבעים אנחנו רוצים להמיר את החומרים. אם החומרים הולכים לטלוויזיה, נבחר REC709 בתפריט Color space.
  • בחלון הבא נגדיר את עקומת הגמא. אנחנו רוצים אותה בוידאו. יש יתרונות לעבודה ב Linear, אבל עבודה זו דורשת ניהול צבע מורכב יותר והיא בעיקר יעילה בסביבת אפקטים. בשביל תיקוני צבע לטלוויזיה נשמור את הגמא בטווח וידאו.
  • בחלון האחרון נבחר את המערכת אליה אנחנו רוצים לייצא את הLUT. מגוון המערכות כולל מערכות תיקוני צבע ייעודיות כמו Scratch, Lustre, Baselight ו DaVinci. יש אפשרות לייצא LUT גם למערכת After Effects הפופולרית במחוזותינו.
הסברים כלליים אלו נועדו כדי לתת כלים לשליטה בפלטת הצבעים ובקידוד הגמא של מצלמת אלקסה. בגלל ריבוי תהליכי העבודה ותוכנות העריכה, האפקטים ותיקוני הצבעים השונות, אני לא אכנס להגדרות פרטניות לכל תוכנה.
בקרוב אכתוב פוסט על עבודה עם חומרי מצלמה לוגריתמים בתוכנת אפטר אפקטס. עד אז אני ממליץ לחפש בגוגל כל הגדרה שאתם לא מכירים ולצלול לתוך ים המידע שתמצאו. לחילופין תמשיכו לעקוב אחרי הבלוג הזה  ולפוסטים שמתפרסמים בו על הליכי עבודה וכלים מתקדמים בפוסט פרודקשן.

No comments: