Monday, June 13, 2011

?LUT מה זה

מה זה LUT, או look up table?


LUT זו טרנספורמציה של סביבת צבע אחת לשנייה. זו צורה יעילה לשנות צבעוניות של תמונה או וידאו ע"י שימוש מינימאלי במשאבי מחשוב. הLUT הומצאה עוד בזמן שהמחשבים היו חלשים בהרבה ממה שהם היום ואפשרה שינויי צבעים בזמן אמת, לעומת אפקטים או פילטרים שלקחו הרבה זמן להתרנדר.
מה הכוונה טרנספורמציה של צבע?
לדוגמא, כשמסתכלים על קבצים שנסרקו מפילם, הם נראים שטוחים ובעלי קונטרסט נמוך מאד - מה שנקרא אצלנו חלבי. הLUT באה כדי לדמות לנו איך הפילם יראה אחרי שהוא יודפס בחזרה על פילם שמיועד להקרנה (קונטרסטי בהרבה) או יארז בחבילה דיגיטלית (DCP) בעלת צבעוניות שונה לחלוטין.
לכל סטוק של פילם ולכל שיטת הקרנה דיגיטלית אפשר לייצר LUT המדמה אותם. כל סטודיו מייצר לעצמו LUT שמתאים לאמצעי הצפייה שלו (פלאזמה, מקרן, CRT) אחרי שהוציא מהם פרופיל צבע.

השימוש בLUT יכול להמצא בכמה שלבים. יש LUT לצפייה יש LUT לקליברציה ויש LUT להמרה.
  • LUT לצפייה, כשמה היא, מיועדת לצפייה בחומרים בקולור ספייס (או גמא או צפיפות) שונה מזה של המכשיר שעליו הם נצפים.
  • LUT לקליברציה משמשת כדי לדמות את הקולור ספייס של מדיום היעד (פילם, מקרן דיגיטאלי) על גבי מכשיר מכוייל בעל קולור ספייס שונה (פלזמה, CRT...).
  • LUT להמרה משמשת כדי להמיר מקולור ספייס או קידוד גמא אחת לשני, באופן דומה ל LUT צפייה. הLUT נצרבת (מרונדרת) על גבי קובץ כדי להקנות לו את הצבעוניות הנכונה.
יש עוד כמה שימושים לLUT (למצלמה וLUT "קריאייטיבית"), אבל אלו פחות טכניות ויותר יצירתיות.

במקביל יש שני סוגים של LUT. יש חד מימדי (1D) ויש תלת מימדי (3D).
ההבדל ביניהן זה עניין די מורכב. LUT במימד 1 לוקחת ערך של פיקסל ומוציאה ערך אחר. LUT תלת מימדית יודעת לקבל מעבר לערכי R, G וB, גם ערכי בהירות, גוון וסטורציה. 3D LUT מדוייקת יותר מ1D LUT וצורכת יותר משאבי עיבוד. בהרבה מקרים החד מימדית מספיקה, בעיקר במקרים שאמצעי הצפייה לא מכוייל או סביבת הצפייה לא אופטימאלית.
השימוש ב LUT בדרך כלל מתלווה לטכניקות ניהול צבע אחרות ולרוב מתחבר לתעשיית הקולנוע. בשנים האחרונות, או מאז פריצתה של מצלמת RED השימוש בLUT נהיה פופולארי יותר ונכנס לאט לאט גם לתחום הטלוויזיה.

No comments: